söndag 13 december 2015

Planering av nästa termin

Jag har gjort en översikt över de arbetsområden som är kvar under hela högstadiet. Utifrån denna kommer vi tillsammans planera vad vi ska göra i NO/Tk nästa termin. Detta kommer ni elever ägna er åt att diskutera måndag-tisdag, samtidigt som vi har muntliga kompletteringar och betygsprat.

När vi har enats om vilka arbetsområden vi ska ta upp nästa termin ska vi också prata om hur vi ska arbeta, och vad vi ska ägna lektionerna till. Det kan hända att vi behöver rösta då och då, så det är bra om ni har med en mobiltelefon så att ni kan komma åt röstningsverktyget.

Här finns arbetsområdena beskrivna!

UPPDATERING:

Måndagens gruppdiskussioner gav tydliga resultat vid sammanställningen att vi inte kommer behöva rösta. Nedan ser ni de områden ni röstade fram, samt hur många grupper som röstade för respektive arbetsområde.

Enligt detta kommer vi i vår att läsa: universum (fy), sex och samlevnad (bi), kolets kemi (ke) samt kommunikation och programmering (tk). För dessa områden var det utlagt ca 4 veckor vardera, men då terminen är ytterligare några veckor tänker jag att vi förlänger kolets kemi samt universum med en vecka vardera. Sex och samlevnad kommer vi också att läsa under en temavecka i åk 8, så det blir lite extra bonustid där!

FysikBiologiKemiTeknik
Universum12Miljö1miljö1kommunikation14
Atomfysik3Celler3kolkemi8
Ellära5SoS13syra/bas4
Rörelse3ANT5material1
optik/akustik1Genteknik3

Imorgon tisdag kommer vi att fokusera på HUR vi ska läsa dessa ämnen. Hur ska lektionerna se ut? Hur vill vi visa kunskaperna?

UPPDATERING:

Tisdagens diskussioner gav följande åsikter och önskemål om NO:



  • Inga läxor alls, bara jobba i skolan.
  • Mera filmer på bloggen för att om man är sjuk så missar man genomgångar/nya tema.
  • Jag tycker att det ska vara likadant som denna termin
  • Mera filmer på bloggen.
  • Flera läxor.
  • Filmer på bloggen med frågor till.
  • Frågor på tavlan som man ska svara på.
  • Arbete på lektion.
  • Grupparbeten.
  • Föreläsningar på tavlan.
  • Se på filmer.
  • Göra egna filmer i grupp.
  • Redovisningar.
  • Grupparbeta och diskutera olika frågor.
  • Vi vill att du när du känner att det är lämpligt lägger ut de läxor som vi har i området på bloggen. Sedan talar du om på lektionen att du har gjort det så får man själv välja om man vill göra det eller ej, men inga inlämningar bara av större projekt.
  • Fler diskussioner istället för att läsa i boken.
  • Fler större projekt både enskilt och grupparbeten. Med större projekt menar vi att vi gör som med teknikprojektet och inte bara läsa i boken och lära sig begrepp.
  • Helst inga läxor alls och få så mycket som möjligt gjort på lektionerna.
  • Vi vill att du fortsätter med bloggen.
  • Undervisning genom film.
  • Fler små förhör som inte betygsätts så att man vet vad man ska öva på.
  • Vi skulle vilja ha mer information om prov t ex ge oss ett papper på vad provet ska innehålla och vad man behöver för att klara provet.
  • Vi tycker att NO:n kan vara lite långtråkig och det skulle vara kul att experimentera mer.
  • Bra att Sara gör egna videos.
  • Läxor ska vara att man kollar på bloggen t ex video och frågor.
  • Ha mer diskussionsfrågor i grupp.
  • Experimentera så mycket som möjligt utan att skriva labrapport.
  • Få tillbaka proven snabbare.
  • För många papper att hålla reda på.
  • Vissa av läxorna är för svåra.
  • Jobbigt att rätta sitt eget prov.
  • Bloggen är bra ifall man är sjuk eller ska plugga till prov.
  • Bra att man får välja mellan E eller A-prov i matematik
  • Nya sätt att arbeta på: mer utomhus i naturen.
  • Gå på museum eller utflykter.
  • Filmer på bloggen är bra.
  • Flera labrapporter.
  • Mera laborationer.
  • Mera gruppdiskussioner.
  • Mycket mer förenklade betygskriterier, inte så komplicerat så att man ska se ungefär vart man ligger.
  • Göra mer saker ute och röra på sig mer.
  • Grupparbeten är bra.
  • Bloggen är bra.
  • Förbättringar kan vara videos på olika nivå, t ex E-nivå eller A-nivå.
  • Få tillbaks proven tidigare med betyg.
  • Förenkla skolverkets förklaringar till betygen.
  • Lägga upp de bästa svaren från provet på bloggen.
  • Bloggen är bra.
  • Ha omprov om man missar är bra.
  • Bra med roliga lektioner.
  • Instruktioner till varje nytt ämne är bra.
  • Mer stenciler så at man kan fördjupa sig i ämnet för att allt står inte i boken.
  • Problemlösningen som vi gjorde i matematik med olika färger var bra, och mitt favoritfel i matte.
  • Bloggen är bra om man är sjuk så kan man gå in där så att man aldrig missar något, filmerna gör att man tar åt sig mer.
  • Ritar på tavlan är bra, man lär sig lättare med en bild framför sig, och när man skriver av det så ser man bilden framför sig.
  • NO/Ma-filmer: roligt att kolla på och lärorikt, lätt att komma ihåg när man antecknar samtidigt.
  • Grupparbete: man får lära sig nya saker och lyssna på vad de andra tror och tycker. Lär sig genom samarbete med andra man inte brukar prata med.
  • Förbättra betygskriterierna: svårt att veta skillnaden på utvecklat och välutvecklat.
  • Roligast var bygget i tekniken (och laga mat med Jenny) denna terminen.
  • Mer ritningar och förklaringar på tavlan som vi kan rita av och anteckna vad som skrivits.
  • det vore bra om du lade upp vad vi har gjort varje lektion på bloggen ifall man är sjuk eller vill jobba ikapp.
  • Instuderingsfrågor.
  • Det är bra att begrepp finns förklarade på bloggen
  • Gå igenom röd kurs lite lätt på tavlan eller bloggen (i ma).
  • Bra med två olika matteprov (E-nivå och högre)
  • Bra med videos på bloggen t ex till matten eller teknikarbetet.
  • Det skulle vara bra om vi hade grupparbeten i matte då man slipper att arbeta i boken.
  • Åka på utflykter till museum t ex tekniska museet.
  • Ha lektioner ute när det är varmt.
  • Mattespel.
  • Frågesport om det vi har jobbat med.
  • Att någon får beskriva begrepp och någon gissar vad det är (i grupper).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar