måndag 5 oktober 2015

Kapitel 2, enheter och hastighet

Här kan ni träna mer på enheter och prefix. Längst ned på denna sida finns några inspelade genomgångar.

Här kan ni träna mer på hastighet. Längst ned på denna sida finns några inspelade genomgångar.

Viktiga moment att kunna är:


  1. vad prefixen betyder, d v s kilo, hekto, deci, centi, milli.
  2. enhetsomvandlingar, d v s hur man gör om från t ex cl till l eller från mg till kg.
    Exempel: hur många liter är 20 cl? Hur många dl är 0,6 l?
  3. hastighetstriangeln, d v s hur man räknar ut hastighet om man vet tid och sträcka, eller sträcka om man vet hastighet och tid, eller tid om man vet hastighet och sträcka.
    Exempel: hur långt hinner man om man kör i 90 km/h i 45 minuter?
    Lösningsförslag: 45 min = 0,75 h. 90x0,75=67,5 km.
  4. hur man skriver om tiden i timmar och minuter som ett decimaltal, d v s att 2 h och 30 min inte är 2,3 h utan 2,5 h.
    Exempel: skriv 3 h och 50 min som decimaltal.
    Lösningsförslag: 3x60 + 50 = 230 min. 230/60 = 3,83 h.
  5. Hur man skriver om tiden från ett decimaltal till timmar och minuter.
    Exempel: skriv 1,4 h som timmar och minuter.
    Lösningsförslag: 1,4x60 = 84 minuter. 84 minuter = 1 h och 24 min.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar